Είναι η φράση του Sir Alec Issigonis του διάσημου σχεδιαστή του Mini, που περιγράφει την κατάσταση στην οποία μια ομάδα έξυπνων, έμπειρων ατόμων με καλές προθέσεις, καλούμενοι να πάρουν μια απόφαση συλλογικά κατασκευάζουν εκτρώματα – καμήλα όταν τους είχε ζητηθεί να σχεδιάσουν ένα άλογο. Αυτή η φράση δίνει την πιο καλοήθη ερμηνεία για τον σχεδιασμό του νέου “Πράσινου Τιμολογίου” ρεύματος.
Η καλή πρόθεση είναι να διευκολυνθεί η σύγκριση των τιμολογίων ώστε οι καταναλωτές να επιλέγουν ευκολότερα. Αλλά το “Πράσινο” τιμολόγιο δεν διαφέρει καθόλου – για τον καταναλωτή- από αυτό που αντιμετώπιζε στην διάρκεια των προηγούμενων μηνών της κρίσης. Στην πραγματικότητα είναι λίγο χειρότερο γιατί η ex-ante τιμή θα ανακοινώνεται την 1η κάθε μήνα και όχι την 20η του προηγούμενου. Ο πολύπλοκος μηχανισμός που σχεδίασαν ο αρμόδιοι για τον υπολογισμό ενός “Μηχανισμού Διακύμανσης” (δηλαδή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής) του Πράσινου τιμολογίου είναι εντελώς άχρηστη για τους καταναλωτές (το ερώτημα είναι για ποιους είναι χρήσιμη) – μια καμπούρα στο άλογο. Το πραγματικό πρόβλημα για τους καταναλωτές είναι η μεταβλητότητα του τιμολογίου – δεν μπορούν να ξέρουν τι τους περιμένει στο μέλλον και το Πράσινο τιμολόγιο δεν λύνει αυτό το πρόβλημα – εξακολουθεί να είναι ένα – εντελώς αδιαφανές γι’ αυτούς – μεταβλητό τιμολόγιο.
Το κράτος θα μπορούσε να ανακοινώσει απλά και κατανοητά. Από 1/1/24 δεν αλλάζει απολύτως τίποτα από αυτά που ξέρατε τους τελευταίους μήνες αν εσείς δεν θέλετε να αλλάξει. Απλώς οι Πάροχοί σας θα έχουν πλέον την δυνατότητα – και εσείς την επιλογή (με δική σας πρωτοβουλία) να επιλέξετε ένα άλλο τιμολόγιο – σταθερό ή μεταβλητό.
Δεν μπορούμε παρά να σχολιάσουμε επίσης την ενσυνείδητη από ότι φαίνεται χρήση επικοινωνιακών τεχνασμάτων σε μια προσπάθεια επηρεασμού των καταναλωτών με την επιλογή του πράσινου χρώματος για το τιμολόγιο (το οποίο όχι μόνο δεν είναι ιδιαίτερα “πράσινο” αλλά θα δυσχεράνει την προώθηση πραγματικών πράσινων τιμολογίων στο μέλλον) και την αλλαγή της ονομασίας της ρήτρας αναπροσαρμογής σε “μηχανισμό διακύμανσης”. Αυτό υποτιμά την νοημοσύνη του καταναλωτή και είναι σε μακρύ χρονικό ορίζοντα επικίνδυνη και ατελέσφορη τακτική.
Γιατί λοιπόν το κράτος επέλεξε να τα κάνει όλα πιο δύσκολα και πιο πολύπλοκα χωρίς κανένα όφελος για τους καταναλωτές; Δεν θα τολμήσουμε μια εξήγηση είναι όμως σίγουρο ότι ο Sir Alec Issigonis κάτι υποψιαζόταν.