Ο “Ενεργειακός Τουρισμός” και το allazorevma.gr ως Αμορτισέρ της Αγοράς

Η διαδικασία καθορισμού των τιμών στην λιανική αγορά ρεύματος που επέβαλε η κυβέρνηση από την 1/8/22, πέραν της συνολικής αποτίμησης που μπορεί να κάνει κανείς, δημιούργησε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα. Απαγορεύοντας οποιαδήποτε δέσμευση των καταναλωτών για πρόωρη λύση της σύμβασης προμήθειας και δίνοντας συγχρόνως την ευκαιρία στους παρόχους να αλλάζουν τις τιμές τους κάθε μήνα, δημιούργησε κίνητρα για “ενεργειακό τουρισμό”. Είναι ο όρος που εφηύραν οι Πάροχοι για να περιγράψουν την κατάχρηση της δυνατότητας αλλαγής παρόχου από τους καταναλωτές – πολλές φορές με σκοπό την αποφυγή χρεών. Η εμπειρία των εννέα μηνών εφαρμογής της διαδικασίας δεν επιβεβαίωσε τους φόβους τους. Γιατί είχε το αντίθετο αποτέλεσμα.

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία (που βγαίνουν από τον ΔΕΔΔΗΕ σαν να του βγάζουν δόντι), φαίνεται ότι η εφαρμογή της νέας διαδικασίας συνέπεσε (έστω και αν δεν ήταν η σημαντικότερη αιτία) με μια πτώση του ρυθμού αλλαγής παρόχου και συγχρόνως επιστροφή καταναλωτών στην ΚΕΗ (γνωστή ως ΔΕΗ – το μερίδιο αγοράς της ΚΕΗ στην χαμηλή τάση αυξήθηκε το 4ο Τρίμηνο του ’22 σε σχέση με το 3ο).

Αυτό δείχνει ότι το κίνητρο των καταναλωτών να ενημερωθούν για την αγορά μειώθηκε. Πιθανόν γιατί η πληροφορία που είχαν πλέον στην διάθεσή τους ήταν αναξιόπιστη. Γιατί να αλλάξω Πάροχο στον φθηνότερο αυτόν  τον μήνα; Πως ξέρω τι θα γίνει τον επόμενο μήνα; Ερώτημα που έκανε ακόμα δυσκολότερο να απαντηθεί η πρακτική ορισμένων Παρόχων να εφαρμόζουν ευκαιριακές και εν τέλει παραπλανητικές τιμολογιακές πολιτικές. Είτε ενσυνείδητα είτε γιατί βρίσκονταν και αυτοί σε σύγχυση. Την γενική αυτή σύγχυση προσπάθησε να εξομαλύνει μόνο το allazorevma.gr.

Το allazorevma.gr, η πρώτη (χρονικά αλλά και σε δημοφιλία) ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών στην Ελλάδα,  ήταν και εξακολουθεί να είναι το μόνο εργαλείο που έχει στην διάθεση του ο καταναλωτής για να παρακολουθήσει την εξέλιξη των τιμών στη αγορά ρεύματος.

Από την έναρξη της εφαρμογής της νέας διαδικασίας επέλεξε να βασίζει την σύγκριση όχι στις τιμές που ανακοινώνονται κάθε μήνα αλλά στον μέσο όρο των τιμών όλων των μηνών που ισχύει η νέα διαδικασία (από τον 4/23 των παρελθόντων έξη μηνών). Παρουσιάζοντας συγχρόνως την εξέλιξη της τιμής στους μήνες αυτούς για κάθε τιμολόγιο. Με τον τρόπο αυτό ο χρήστης της ιστοσελίδας έχει μια καλύτερη εικόνα της συμπεριφοράς των Παρόχων στο παρελθόν. Αυτό δεν αποτελεί εγγύηση για το μέλλον αλλά είναι ότι καλύτερο θα μπορούσε να έχει για να βασίσει την απόφασή του για επιλογή Παρόχου. Δεδομένου ότι, ακόμα και αν ο Πάροχος του αλλάξει τακτική τον ένα μήνα και ανεβάσει την τιμή του, ο καταναλωτής δεν χάνει την ωφέλεια που έχει ήδη απολαύσει τους προηγούμενους μήνες – η νέα αυξημένη τιμή είναι απλώς μια προειδοποίηση για το μέλλον. Η πρακτική αυτή του allazorevma.gr επιτυγχάνει με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια, ωφελώντας τόσο τους Παρόχους όσο και τους καταναλωτές:

  • Μειώνει το κίνητρο του καταναλωτή να αλλάξει Πάροχο καθυστερώντας την απόφασή του. Μειώνεται δηλαδή ο ενεργειακός τουρισμός που τόσο απασχολεί τους Παρόχους.
  • Συγχρόνως εξασφαλίζει ότι ο καταναλωτής επιλέγει έχοντας στην διάθεσή του την πληρέστερη δυνατή πληροφόρηση- η διάχυτη ομίχλη που δημιουργούν τα αλλοπρόσαλλα μηνύματα στο δημόσιο χώρο έχει αρθεί.

Το allazorevma.gr εξακολουθεί να προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες στο καταναλωτικό κοινό τοποθετώντας έναν αποσβεστήρα (κοινώς αμορτισέρ) των κραδασμών  που δημιουργούν οι διαδικασίες του κράτους. Αναμένοντας πάντα την δωρεάν σίτιση στο Πρυτανείο.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Scroll to Top