Το προιόν που προωθεί την εποχή αυτή η Protergia στην λιανική ρεύματος, το τιμoλόγιο Picasso, είναι καινοτομικό αλλά … όχι τόσο πολύ. Υποσχόμενο σταθερή δαπάνη για ρεύμα (και όχι μόνο τιμή) για 12 μήνες και περιλαμβάνοντας τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, μοιάζει με προιόντα που στο παρελθόν πρότειναν άλλοι Πάροχοι – στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Χωρίς ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία στην χώρα μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ευχόμαστε κάθε επιτυχία τόσο στο Picasso όσο και στους επόμενους που αναμένουμε ότι θα σπεύσουν να το αντιγράψουν. Είμεθα υπέρ κάθε καινοτομίας – ανεξάρτητα απο το γιατί, το πως και απο ποιόν προωθείται. Και έχουμε εμπιστοσύνη στην κρίση του κυρίαρχου της αγοράς – του καταναλωτή. Τουλάχιστον μακροπρόθεσμα.
Το allazorevma.gr, πιστό στις αρχές της ανεξαρτησίας της αντικειμενικότητας και της αξιοπιστίας με τις οποίες υπηρετεί το καταναλωτικό κοινό απο το μακρινό 2015, έχει ήδη φροντίσει να υπερπηδήσει (με την βοήθεια και της Τεχνητής Νοημοσύνης!) τις δυσκολίες που δημιουργεί ο σχεδιασμός του Picasso στην σύγκρισή του με τα “συμβατικά” τιμολόγια, παρέχοντας δωρεάν την εκτίμησή του για το εάν ταιριάζει στους χρήστες του – σε προσωποποιημένη βάση.
Θα θέλαμε όμως να χαιρετίσουμε το Picasso ως ένα πρώτο βήμα προς ένα μέλλον στο οποίο θα κυριαρχούν τα …. δυναμικά τιμολόγια! Δεν είναι παράδοξο, ούτε αστείο – τουλάχιστον όχι τόσο όσο το πορτοκαλί τους χρώμα. Εξηγούμε : Τα δυναμικά τιμολόγια είναι το Ιερό Δισκοπότηρο (ή wet dream) του νεοφιλελεύθερου εραστή της ασύδοτης αγοράς (και πρόσφατα της ΡΑΑΕΥ!). Γιατί μόνο έτσι επιτυχάνεται η βελτιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους μέσω της αγοράς. Όταν η οριακή τιμή του προιόντος είναι ίση με το οριακό του κόστος. Ο απλός καταναλωτής βέβαια δεν κατανοεί την οικονομολογική – “επιστημονική” – αυτή διάλεκτο. Και όταν καταλάβει ότι αυτό σημαίνει ότι η τιμή του ρεύματος θα αλλάζει καθε μερικά δευτερόλεπτα δεν ενθουσιάζεται. Ακόμα χειρότερα, θεωρεί αυτούς που του το προτείνουν περίεργους (ίσως επικίνδυνους) ονειροπόλους.
Πως θα αντιμετωπίσει αυτή την αδιαφορία – έως εχθρότητα- των “Πολλών” ο ονειροπόλος εραστής της ελεύθερης αγοράς; Εδώ έρχεται το μελλοντικό Picasso. Που θα υπόσχεται σταθερή δαπάνη για 12 μήνες (με κάποια εκκαθάριση στο 12μηνο βέβαια) όπως το Picasso της Protergia σήμερα – με μια προυπόθεση, που το Picasso της Protergia δεν μπορεί να εφαρμόσει προς το παρόν. Ότι ο καταναλωτής θα συμφωνήσει να θέσει μέρος της κατανάλωσής του υπο τον έλεγχο του Παρόχου. Για παράδειγμα την λειτουργία του ψυγείου/καταψύκτη του, τον έλεγχο του θερμοστάτη του κλιματιστικού του, της αντλίας θερμότητας ή του θερμοσίφωνά του, την φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου του.
Γιατί δεν μπορεί να το εφαρμόσει αυτό η Protergia σήμερα; Γιατί α) χρειάζεται “έξυπνος” μετρητής β) χρειάζεται αναβάθμιση η εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση γ) προαπαιτούνται “έξυπνες” ηλεκτρικές συσκευές και δ) ο διαχειριστής του ηλεκτρικού συστήματος θα πρέπει να βρεί τρόπο να αμείψει τον Πάροχο για τις υπηρεσίες (ευελιξίας) που του προσφέρει (αμοιβή που ο Παροχος θα έχει την – θεωρητική – δυνατότητα να μοιραστεί με τον πελάτη του). Τέλος, ε) Θα πρέπει η ΡΑΑΕΥ να διαλέξει με ποιό χρώμα θα πωλείται το τιμολόγιο!
Πόσο μακριά είμαστε απο την υλοποίηση αυτού του ονείρου; “Σε λίγο θα έχουμε όλοι έξυπνους μετρητές” μας λένε οι ονειροπόλοι εραστές της αγοράς. Το πρόβλημα είναι ότι οι καταναλωτές στις ΗΠΑ και την υπόλοιπη Ευρώπη έχουν έξυπνους μετρητές – σχεδόν όλοι – εδώ και χρόνια. Ελάχιστοι έχουν δυναμικά τιμολόγια – ούτε καν ζωνικά. Φαίνεται ότι η μη εκπλήρωση των υπόλοιπων προυποθέσεων και η αδράνεια των καταναλωτών είναι ακόμα εμπόδια. Μόνο 1.000 μίλια λοιπόν μένουν ακόμα μέχρι το Ιερό Δισκοπότηρο. Μείον ένα μικρό πρώτο βήμα με το όνομα Picasso.
* Φράση του Μεγάλου Τιμονιέρη (κατά κόσμο Μάο Τσε Τούνγκ) που αποδίδεται στον αρχαίο Κινέζο φιλόσοφο Λάο Τσού ή ακόμα και στον Κομφούκιο.
Πηγή: Αθανάσιος Γκίκας smart energy blog