Ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την πατερναλιστική του επέμβαση στον τρόπο τιμολόγησης του ρεύματος, ισχυρίστηκε ότι προσπαθεί να βοηθήσει τους καταναλωτές οι οποίοι βρίσκονται σε σύγχυση. Η άποψή μας είναι ότι είναι ο ίδιος που βρίσκεται σε σύγχυση ή δεν έχει καλή πληροφόρηση. Ή ίσως υποτιμά τους Έλληνες καταναλωτές υιοθετώντας το κυνικό – αμερικανικής προελεύσεως – δόγμα “Κανείς δεν έχασε υποτιμώντας την νοημοσύνη των καταναλωτών”.
Να του αναγνωρίσουμε ένα δίκιο. Είναι αλήθεια, (επιστημονικά τεκμηριωμένη από την δεκαετία του ’60) ότι οι πωλητές κάθε είδους αγαθών έχουν κίνητρο, εκμεταλλευόμεναι το ότι η πληροφορία έχει κόστος για τον καταναλωτή, να προκαλέσουν σύγχυση (ο αγγλικός όρος είναι Obfuscation) σχετικά με τα χαρακτηριστικά των προϊόντων τους ώστε να τα τιμολογήσουν υψηλότερα από το -κοινωνικά βέλτιστο- οριακό τους κόστος. Αυτό αφορά όλα τα αγαθά, όλους τους πωλητές και όλες τις αγορές του κόσμου.
Είναι όμως εξίσου γνωστό ότι οι αγορές με την βοήθεια της τεχνολογίας έχουν βρει τρόπο να αντιμετωπισθεί αυτό το πρόβλημα. Το Διαδίκτυο είναι η τεχνολογία που μειώνει δραματικά το κόστος της πληροφορίας. Αποτέλεσμα οι ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών – μεταξύ άλλων για το ρεύμα. Ακριβώς επειδή η πληροφορία έχει κόστος (δηλαδή αξία) για τον καταναλωτή (που δεν πρόκειται να διαβάσει προφανώς την σύμβαση προμήθειας των 9.000 λέξεων) είναι κερδοφόρο για ιδιωτικές επιχειρήσεις να παρέχουν την υπηρεσία αυτή – και μάλιστα δωρεάν για τον καταναλωτή.
Είναι καιρός ίσως ο κύριος Υπουργός να ενημερωθεί ότι από το 2015 λειτουργούν στην Ελλάδα ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών ρεύματος μεταξύ των οποίων η πρώτη χρονικά και πιο δημοφιλής είναι το allazorevma.gr. Με περισσότερους από 1,1 εκατομμύρια μοναδικούς χρήστες. Το allazorevma.gr έχει συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην εξοικείωση των καταναλωτών με τα τιμολόγια, διεξάγοντας (μεταξύ άλλων) εκστρατείες για την διαφώτιση του κοινού για τις περίφημες ρήτρες αναπροσαρμογής πολύ πριν το κράτος μέσω της ΡΑΑΕΥ κατασκευάσει την δική του (δυστυχώς όχι πλήρως αξιόπιστη και καθόλου φιλική στον χρήστη) ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών. Διαβεβαιώνουμε τον κύριο Υπουργό ότι το μικρότερο πρόβλημα που έχουν οι καταναλωτές στην αγορά ρεύματος είναι η δυσκολία κατανόησης των προϊόντων που προσφέρονται. Αντίθετα, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι συνεχείς επεμβάσεις του κράτους που αλλάζουν τους κανόνες – όπως αυτή που ο ίδιος σχεδιάζει στην παρούσα περίσταση.
Ο κύριος Υπουργός λοιπόν παραβιάζει θύρες ανοικτές. Θα του προτείναμε να εστιάσει την ενέργειά του στις δύσκολες (ομολογουμένως) αποφάσεις που απαιτούνται για να ενισχυθεί ο (περίπου ανύπαρκτος) ανταγωνισμός στην αγορά μέσω της μείωσης του μεριδίου αγοράς του δεσπόζοντα παρόχου – της Κρατικής Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (γνωστής ως ΔΕΗ) αλλά για να εξευρεθούν τα χρήματα και ο τρόπος επιδότησης των καταναλωτών – που προβλέπουμε ότι θα είναι μόνιμο πρόβλημα για το ρεύμα στο μέλλον.